W tym artykule opiszemy:
- Po co wstawiać numer listu do Allegro.pl
- Sposoby wstawiania numeru listu do Allegro.pl
- Co musi być w Subiekcie GT, aby przekazać numer listu do Allegro.pl
- Jak ProstaPaczka wstawia numery listów do Allegro.pl
Po co Allegro numery listów przewozowych?
Serwis Allegro.pl już od dawna zaczął prace nad tym, aby kontrolować komunikację pomiędzy sprzedającym, a kupującym. Zapewne ma to zabezpieczyć interesy Allegro i nie dopuszczać do sprzedaży poza serwisem. Dzięki takim działaniom Allegro centralizuje obsługę klienta na swoim portalu. Ma to na pewno pozytywne skutki dla samych kupujących, którzy wszystkie potrzebne informacje będą mieli w jednym miejscu.
Główny powód posiadania numeru listu przez Allegro.pl jest już znany – przekażą ten numer kupującemu i wyświetlą go na jego liście zamówień, aby mógł monitorować statusy przesyłek. Jeżeli ktoś często kupuje na Allegro, to rzeczywiście może mu zależeć na takiej usłudze.
Inną potrzebą jest pomiar czasu realizacji zamówienia. Samo wstawienie numeru listu zapewne nie wystarczy, bo Allegro jest w stanie sprawdzić kiedy pojawił się pierwszy status logistyczny nadany przez przewoźnika. W tej sytuacji stosunkowo łatwo będzie uzyskać informację ile czasu minęło od momentu złożenia zamówienia, do jego realizacji (przekazania kurierowi).
Jak wstawić numer listu do Allegro.pl
Sposoby są trzy:
Wstawienie ręczne – na liście zamówień w serwisie Allegro.pl można odnaleźć zamówienie danego klienta i wstawić do niego numer listu ręcznie. Jest to wykonalne zadanie, aczkolwiek czasochłonne i obarczone ryzykiem popełnienia błędu, np.: wstawienie numeru nie do tego zamówienia, co Taki sposób zdecydowanie dyskwalifikuje, gdy zajmujemy się sprzedażą profesjonalnie.
Wstawienie numeru listu przez WebAPI Allegro – W ramach starego API Allegro.pl (WebAPI), serwis udostępnia metodę, która pozwala na wstawienie numeru listu do konkretnego zamówienia. Do wstawienia numeru, oprócz danych dostępowych konta Allegro, potrzebny jest identyfikator transakcji. Niestety WebAPI jest wygaszane przez Allegro i w niedługim czasie konieczna będzie zmiana na REST API.
Wstawienie numeru listu przez REST API Allegro – REST API jest aktualnie wspieranym interfejsem wymiany danych z Allegro.pl i powoli przejmuje wszystkie funkcje udostępniane w ramach WebAPI. REST API także zawiera metodę pozwalającą na wprowadzenie numeru listu. Metoda jest zalecana do stosowania, ale oprócz danych dostępowych, wymaga posiadania identyfikatora zamówienia zwróconego przez to samo API. Na tą chwilę mało aplikacji obsługuje zamówienia poprzez REST API, wiec identyfikator ten nie jest szeroko stosowany.
Co zapisywać w Subiekcie GT aby wstawić numer listu do Allegro?
Pomijając dane potrzebne do obsługi zamówienia, tj. listy towarów, danych odbiorcy, sposobu dostawy, danych do wysyłki, płatności etc, w dokumencie Subiekta GT trzeba zapisać dane referencyjne do zamówienia w serwisie Allegro.pl. Zdecydowanie zaleca się, aby jeden dokument odpowiadał pojedynczemu zamówieniu w Allegro. Wtedy będziemy mieli pewność, że numer listu został przekazany do wszystkich zamówień.
Aby zidentyfikować zamówienie w serwisie Allegro, wymagane są:
- dane konta sprzedającego, np.: identyfikator lub login
- identyfikator transakcji / zamówienia – numer (10 cyfr w WebAPI) lub ciąg znaków (36-cio znakowy numer GUID w REST API)
Na podstawie tych danych program wstawiający numer listu do Allegro będzie w stanie zidentyfikować konto Allegro na które ma się zalogować, oraz zamówienie do którego ma wprowadzić numer przesyłki.
Wstawianie numeru listu do Allegro przez ProstąPaczkę
Jeżeli w dokumencie Subiekta GT posiadamy informacje z poprzedniego rozdziału, ProstaPaczka może automatycznie wstawić numer listu do serwisu Allegro.pl. Numer może być wstawiany zarówno przez WebAPI jak i REST API – w zależności od tego z którego z nich zostały pobrane.
W pierwszej kolejności będzie trzeba dodać wszystkie konta Allegro do odpowiedniego modułu w ProstejPaczce i autoryzować aplikację w serwisie Allegro (tzn. pozwolić logować się do serwisu Allegro przez aplikację).
Istotną rzeczą jest miejsce zapisywania w Subiekcie GT potrzebnych danych (tj. sprzedającego i identyfikatora transakcji / zamówienia). Na chwilę obecną ProstaPaczka potrafi odczytywać te dane z uwag, kategorii, nr oryginalnego czy pola własnego. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby zgłosić prośbę dostosowania aplikacji do obsługi innego miejsca.
Kiedy wstawiany jest numer listu?
ProstaPaczka po przygotowaniu etykiety w serwisie kuriera, automatycznie wyciąga dane z dokumentu Subiekta GT i uruchamia proces przekazania numeru listu do Allegro.pl. W kilka sekund po przygotowaniu listu, jego numer znajduje się w Allegro.
Nie musisz robić nic więcej, komunikacja jest przeprowadzona automatycznie, a w razie niepowodzenia zostaniesz poinformowany komunikatem. Tylko tyle i aż tyle 🙂