Pakowanie przesyłek jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu firm z branży e-commerce. Poprawnie zapakowana do wysyłki przesyłka, to niższe koszty dostarczenia i wizytówka Twojej firmy. To świetny sposób na budowanie profesjonalnego wizerunku firmy.
Dobrze spakowana przesyłka świadczy o nadawcy
Pierwszą decyzję o zakupie klient podejmuje pod wpływem impulsu. O tym czy do Ciebie wróci, zadecyduje między innymi to, w jaki sposób Twój towar zostanie do niego dostarczony (estetycznie spakowana paczka, prawidłowo zabezpieczona zawartość).
Branża Ecommerce rośnie z roku na rok i coraz trudniej się wyróżnić. Zadbaj o to, aby Twój produkt był zapakowany estetycznie. Możesz do tego użyć własnych personalizowanych opakowań (kartony z logo firmy), możesz użyć taśmy pakowej ze swoim logo i nazwą sklepu. Upewnij się, że stosowane przez Ciebie kartony / opakowania / pudełka, wypełnienia, taśmy itd. są dobrej jakości. Najgorsze co możesz zrobić, to wysłać towar w kartonie po butach owinięty folią i taśmą – to najkrótsza droga do niezadowolenia klienta. Pamiętaj – wyróżnij się z tłumu i pokaż klientom, że Ci zależy.
Do czego spakować przesyłkę
Rodzaj zastosowanego opakowania zależy oczywiście od tego jaki towar do niego pakujemy, ale także jaką formę wysyłki wybrał nasz klient.
Jeśli wysyłamy przesyłki do Paczkomatów, warto zaopatrzyć się w trzy rodzaje kartonów, które swoimi wymiarami odpowiadają wielkościom slotów w paczkomacie (rozmiar A/B/C). W ten sposób mamy pewność, że nasza przesyłka zawsze się zmieści i nie zostaniemy obciążani kosztami zmiany gabarytu. Dostosowanie wielkości pudełka kontra rozmiar zawartości, może być źródłem oszczędności w procesie wysyłania przesyłek kurierem.
Jak zabezpieczyć przesyłkę, aby dotarła w nienaruszonym stanie
Niezależnie od tego jakie produkty pakujemy do paczki, musimy upewnić się, że zostaną bezpiecznie dostarczone.
Rodzaje wypełnień
Możemy posłużyć się różnymi wypełnieniami, aby upewnić się, że przesyłka dotrze w nienaruszonym stanie. Mogą to być papier gnieciony, papier spieniony, styroboxy (wypełnienie styropianowe dostosowane do produktu), chipsy (płatki / wióry styropianowe), wełna drzewna, folia bąbelkowa, poduszki powietrzne lub wypełniacze piankowe. Nie ma znaczenia jakie zabezpieczenie będzie właściwe w Twoim przypadku, ważne aby paczki były dobrze zabezpieczone i bezpiecznie dotarły do klientów.
Naklejki
Dobrym pomysłem będzie również odpowiednie oznaczenie pakowanej przesyłki. Warto stosować naklejki „ostrożnie”, „szkło” czy „góra”, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia podczas transportu i aby odbiorca wiedział z której strony otwierać paczkę.
Pakowanie przesyłki kurierskiej
Każda firma kurierska określa które przesyłki są „standardowe”, a które nie.
Do paczek nietypowych najczęściej zaliczamy towary o znacznych gabarytach (np. bardzo długie lub ciężkie) oraz nietypowych kształtach (np. opony). O tym jak pakować „niestandardy” dowiemy się od kuriera, ponieważ każdy ma swoje wytyczne. Ważne jest, aby odpowiednio oznaczyć taką przesyłkę w systemie i na etykiecie kurierskiej.
Czy outsourcować pakowanie przesyłek
Coraz częściej stosowanym rozwiązaniem jest fullfillment. W takim przypadku nasz asortyment przechowywany jest w magazynach firmy, której zlecamy wysyłkę towaru do klientów. Proces przygotowania i wysyłki przesyłek kurierem / dostawa spoczywa w takim przypadku na barkach firmy zewnętrznej, która za niego odpowiada. Jest to wygodne, choć dość drogie rozwiązanie.
Omawiając firmy zewnętrzne nie sposób nie wspomnieć o cross dockingu. Jest to usługa polegająca na przepakowaniu Twojego towaru dostarczonego do firmy zewnętrznej bez konieczności jego magazynowania. Usługa cross docking wymaga częstych dostaw do magazynu podwykonawcy, przez co może być droższa od usługi fullfillmentu.
Oszczędzaj pakując paczkę
Zawsze warto negocjować ceny wypełniaczy czy zamawianych opakowań, nie warto jednak oszczędzać na ich jakości. Takie oszczędzanie podczas przygotowywania paczki do wysyłki bardzo szybko się na nas zemści.
Oszczędzimy na wypełnieniu – zapłacimy wielokrotnie więcej, gdy naszą paczkę uszkodzi kurier podczas transportu. Zastosujemy kartony z odzysku i wypełnimy je starymi gazetami i klient już do nas nie wróci. Paczki owinięte taśmą z logo firmy wyglądają zdecydowanie lepiej, niż karton po butach włożony do reklamówki i owinięty trzema metrami czarnej taśmy. Pakujmy każdą paczkę jakbyśmy wysyłali ją do siebie.
Weryfikacja poprawności spakowania przesyłki
Pakując paczkę warto pamiętać o tym, że liczy się także to, co jest w przesyłce. Musimy mieć zawsze pewność, że w spakowanej przesyłce jest dokładnie ten asortyment, który został zamówiony przez klienta. Weryfikacja kompletności zawartości paczki pomoże Ci uniknąć dodatkowych kosztów.
Jeśli czegoś nie spakujemy lub spakujemy błędnie, narażamy się na negatywną opinię klienta. Jeśli spakujemy za dużo, narażamy się na poważne kłopoty związane z odzyskiwaniem błędnie wysłanych towarów – pod warunkiem oczywiście, że uda nam się ustalić komu wysłaliśmy błędnie towar i jeszcze uda nam się to udowodnić.
Do pakowania przesyłek można wykorzystać oprogramowanie, które wspiera weryfikację kompletności pakowanej przesyłki poprzez skanowanie kodów kreskowych towarów umieszczanych w opakowaniu. Proces pakowania przesyłek jest doskonałym momentem, aby zrobić zdjęcie zawartości lub nagrać jak pakujemy paczkę za pomocą monitoringu. Będzie to nieoceniony materiał w przypadku reklamacji czy przy próbach wyłudzenia towaru przez nieuczciwych kupujących.
Pakowanie przesyłek na stole w pakowalni
Aby pakowanie przesyłek odbywało się sprawnie, należy pamiętać o ergonomii pracy pakowacza.
Warto rozważyć zakup lub budowę stołu do pakowania, na którym pod ręką będą umieszczone najczęściej wykorzystywane akcesoria. W ten sposób nie tylko ułatwisz pracę pakowaczowi, ale zwiększysz jej efektywność.
Takie stanowisko można rozbudować o terminal umożliwiający podgląd pakowanego zamówienia, dzięki czemu pracownik będzie mógł dodatkowo skontrolować poprawność kompletacji. To miejsce szczególnie ważne przypadku klientów kupujących poprzez allegro, którzy w przypadku braku produktów mają możliwość wystawienia negatywnej oceny sprzedającemu.
Podczas, gdy pakowacz zajmuje się pakowaniem produktów do przesyłki, magazynier dostarcza mu na palecie asortyment niezbędny do poprawnego spakowania wszystkich paczek do wysyłki. Zapewnia mu również odpowiednie ilości materiałów do obsługi procesu wysyłki zamówień kurierem (karton, taśma, koperty, ulotki, wizytówki itd.).
Pakowanie w przypadku cięższych towarów
Cięższe towary warto dodatkowo zabezpieczyć do transportu. W ich przypadku leży zwrócić uwagę na wytrzymałość opakowania, a zatem np. użyć kartonu wielowarstwowego. Ciężka przesyłka może uszkodzić opakowanie zewnętrzne, więc warto owinąć przedmiot folią bąbelkową oraz wypełnić puste przestrzenie w paczce, aby nasz produkt nie mógł się przemieszczać. Dobrym pomysłem może okazać się dostawa na palecie.
Automatyzacja procesu pakowania paczek
Każda spakowana przesyłka, która opuszcza nasz magazyn musi zostać oklejona etykietą kurierską. Musimy mieć pewność, że etykieta jest prawidłowo wystawiona i wydrukowana. Muszą się na niej znaleźć poprawne dane odbiorcy, w przeciwnym razie przesyłka zostanie błędnie dostarczona lub zwrócona.
Program do obsługi pakowania integruje się z API przewoźników. Wystarczy podać dostęp do konta API kuriera. Jeśli nie masz konta, wystarczy skontaktować się z kurierem lub opiekunem.
Korzystając z integracji z API możemy wysyłać klientom przesyłki kurierem lub za pośrednictwem spedytorów, przewoźników, brokerów czy Poczty Polskiej. Dobra integracja umożliwia też wyszukiwanie archiwalnych przesyłek, ponownie pobranie lub wycofanie etykiety, przygotowanie manifestu czy sprawdzenie statusu logistycznego.
Nad poprawnością wystawianej etykiety kurierskiej powinien czuwać program komputerowy, który pobiera dane odbiorcy z programu źródłowego (imię i nazwisko, adres i kod pocztowy itd.) i umieszcza je na etykiecie kurierskiej, którą naklejamy na pakowaną przesyłkę. Dobry program umożliwia także pobranie danych przesyłki (cen brutto, wagi, ilość podpaczek, jakim kurierem ma zostać zrealizowana dostawa).
Dodatkowo programy do obsługi wysyłek umożliwiają automatyczne umieszczenie najważniejszych informacji o pakowanej przesyłce i jej zawartości na etykiecie kurierskiej. Możemy zatem umieszczać na etykiecie różne treści: numer faktury, nick kupującego lub inne dane, które mogą nam się przydać w procesie pakowania.
Programy komputerowe wspierające pakowanie paczek, mogą wysyłać do klientów powiadomienia mailowe, informujące na jakim etapie jest jego zamówienie. Takie wiadomości mogą zawierać link do śledzenia przesyłki, a także najważniejsze informacje o dostawie link do oferty na allegro czy dokumenty księgowe.
Chcesz wiedzieć więcej? Zapoznaj się z innymi treściami na naszej stronie lub skontaktuj się z nami.