Nowa aplikacja na kolektory dla Subiekt GT i nexo (Android)

Dlaczego nowa aplikacja?

Nasze nowe produkty w pierwszej kolejności zawsze trafiają w ręce testerów – partnerów, a następnie wybranych klientów, chcących wziąć udział w rozwoju naszych aplikacji. PP Kolektor w wersji pierwszej był aplikacją uruchamianą przez przeglądarkę i wymagał ciągłego dostępu do sieci. Z jednej strony takie podejście pozwalało nam zapewnić operatorowi Subiekta GT ciągły podgląd na stan zamówienia. Z drugiej strony w testach praktycznych okazało się, że jakość WiFi na magazynach najczęściej pozostawia wiele do życzenia. W wielu miejscach transfer był dość niski, co powodowało wolną pracę aplikacji, a dodatkowo, w zasadzie w każdym magazynie były sporo miejsc, w których nie było zasięgu zupełnie, co wręcz uniemożliwiało korzystanie z aplikacji.

Zebraliśmy feedback, wyciągnęliśmy wnioski i wróciliśmy do deski kreślarskiej.

Dziś już wiemy które funkcjonalności się sprawdziły, a które musieliśmy przemyśleć i na co położyć największy nacisk. Już nie przeglądarka, a aplikacja uruchamiana w systemie Android, dzięki czemu czas reakcji na zeskanowany kod kreskowy jest wręcz niezauważalny. Nowa aplikacja do pracy nie wymaga sieci na magazynie – wystarczy zsynchronizować się z serwerem gdzieś blisko routera i już można ruszyć do pracy.

Aplikacja na kolektor danych - widok listy dokumentów
Aplikacja na kolektor danych - widok menu nośników
Aplikacja na kolektor danych - widok listy nośników
Aplikacja na kolektor danych - widok listy towarów

Kompletacja do nośników

Kolejny raz przygotowujemy się do nieprzerwanego śledzenia lokalizacji towaru, na każdym etapie procesu kompletacji z magazynu. Zdejmując towar z półki, operator staje się odpowiedzialny za towar. W systemie zostaje odnotowane pobranie towaru i umieszczenie go w nośniku przypisanym do operatora. Jeśli z jakiegoś powodu operator odstawi nośnik, będzie można w każdej chwili ustalić, co się w danym nośniku znajduje.

Aplikacja na kolektor danych - widok listy towarów podczas skanowania
Aplikacja na kolektor danych - widok listy towarów - skanowanie większej ilości
Aplikacja na kolektor danych - widok listy towarów - skanowanie do nośnika

Praca na jednym nośniku

Pierwszym dostępnym scenariuszem jest skanowanie jednonośnikowe. Ten schemat wykorzystywany będzie w firmach preferujących kompletację dwuetapową. Magazynier podejmuje na siebie nośnik (np. paletę) i odpowiednią liczbę dokumentów. Zawartość wszystkich podjętych dokumentów zostanie zgrupowana i wyświetlona na ekranie kolektora / terminala mobilnego.

Oprogramowanie kolektora ma informacje o lokalizacji kompletowanych towarów, więc wie w jakiej kolejności powinny być kompletowane, aby operator przemierzał magazyn po najkrótszej drodze. Magazynier podchodzi do półki i skanuje kod kreskowy podejmowanego towaru. Program automatycznie przypisuje towar do nośnika i wskazuje operatorowi kolejny krok (podjęcie kolejnych sztuk towaru lub przejście do kolejnej półki).

Magazynier zbiera wszystkie towary do jednego nośnika (na jedną paletę) i ten nośnik przekazuje pakowaczowi, który uruchamia moduł kompletacji w programie ProstaPaczka i dokonuje kolejnej kontroli jakości podczas pakowania. Proces kończy się automatycznym wystawieniem i wydrukowaniem dokumentów końcowych (bądź ich wysyłką drogą mailową) oraz etykiet kurierskich, a także wygenerowaniem i wysłanie powiadomienia mailowego do klienta.

Praca na wielu nośnikach

Jeśli nie widzisz potrzeby prowadzenia dodatkowej weryfikacji, możesz zaimplementować w firmie kompletację jednoetapową – do wielu nośników. W tym przypadku nośnikiem nie będzie już paleta, a na przykład koszyk. Magazynier zabiera ze sobą tyle nośników, ile zamówień i każde zamówienie przypisywane jest do innego nośnika.

Operator podchodząc do półki skanuje kod kreskowy produktu. Na kolektorze pojawia się informacja o tym, w których nośnikach dany produkt może zostać umieszczony. Magazynier skanuje kod kreskowy nośnika, w którym umieścił towar. Oprogramowanie kolektora pilnuje, aby właściwy towar trafił do właściwych miejsc. Po zakończeniu kompletacji towar jest już gotowy do wysłania – dalszą część procesu realizujemy w ProstejPaczce (wygenerowanie i wydruk dokumentów końcowych, wydruk etykiety kurierskiej / listu przewozowego itd.)

Towary nadmiarowe i zeskanowane

Aplikacja na kolektor danych - widok listy towarów - towary zeskanowane i nadmiaroweProponujemy dwa sposoby postępowania z towarami prawidłowo skompletowanymi. Możemy pokazywać je pod listą towarów do skompletowania oznaczone na zielono lub mogą one po prostu znikać z listy upraszczając widok z każdym poprawnym skanem.

Towary nadmiarowo zeskanowane wyświetlane są na czerwono pod listą towarów do skompletowania.

Ustawienia widoczności i tryby pracy

Przewidujemy dwa podstawowe tryby pracy. Pierwszy z nich, to skanowanie zawsze jednej sztuki towaru – po każdym skanie kodu kreskowego podjęta zostaje tylko jedna sztuka towaru. Jest to opcja, która zapewnia większy poziom bezpieczeństwa, ponieważ wymusza na operatorze potwierdzenie każdej realizowanej operacji. Zmniejszamy tym samym ryzyko umieszczenia niewłaściwej ilości towaru w nośniku, choć w niektórych przypadkach ten model może wydłużyć proces kompletacji. Reasumując: bezpieczeństwo kosztem czasu realizacji.

Drugie podejście, to umożliwienie operatorowi wpisania ilości podjętych towarów po wykonaniu jednego skanu kodu kreskowego. Ten model będzie implementowany, gdy w nośnikach umieszczamy kilkadziesiąt lub kilkaset sztuk danego towaru, a zatem magazynier skanuje kod kreskowy towaru, kolektor pyta ile tego towaru umieszcza w nośniku, operator wpisuje ilość i umieszcza fizycznie towar w nośniku (skanując kod nośnika). W takim przypadku skanowanie każdej sztuki z osobna powodowałoby niepotrzebne wydłużenie procesu. Reasumując: czas kosztem bezpieczeństwa.

Dodatkowo operator może w podstawowym zakresie zdecydować o tym co widzi na ekranie kolektora. Może na przykład włączyć / wyłączyć wyświetlanie zdjęcia kompletowanego towaru.

Aplikacja na kolektor danych - widok ustawień
Aplikacja na kolektor danych - widok listy towarów - ukryte zdjęcia

Moduł wydania

Dokumenty wydawane są przez kierownika magazynu (czy inną osobę zarządzającą pracą magazynierów) w module zainstalowanym na komputerze. Operator poprzez odpowiednie filtrowania wybiera dokumenty, które mają zostać przekazane do realizacji magazynierowi. Po wybraniu dokumentów, kierownik wskazuje któremu magazynierowi zostaną przekazane do realizacji. Wydane w ten sposób dokumenty zostają przekazane do właściwego kolektora.

Po skompletowaniu towaru, operator kolektora oznacza nośniki jako skompletowane lub jako brak towaru. W obu przypadkach status przekazywany jest do programu źródłowego (Subiekt GT lub nexo) i zapisywany w polu własnym lub zmieniana jest flaga dokumentu.

Aplikacja na kolektor danych - widok modułu zarządzania wydaniami

Jaki kolektor wybrać

Nasze oprogramowanie testujemy na kolektorach Sunmi L2K oraz Honeywell EDA61K. Oba posiadają klawiaturę, ale nie jest ona wymagana do obsługi aplikacji. Mało tego testowaliśmy aplikację na zwykłym telefonie z Androidem, do którego podłączyliśmy skaner kodów kreskowych i nie zauważyliśmy żadnej różnicy w stosunku do kolektora, jeśli chodzi o szybkość czy poprawność działania. Warto jednak w tym miejscu podkreślić, że wygoda używania i trwałość sprzętu przemawiają jednoznacznie na korzyść kolektora / terminala mobilnego. Rozwiązanie telefon + skaner bluetooth sugerujemy raczej na początek przygody z kolektorami jako rozwiązanie budżetowe lub po prostu do testów.

O ceny, czas realizacji i specyfikację kolektorów prosimy pytać drogą mailową: office@lcsoft.pl

 


Porozmawiajmy o usprawnieniach dla Twojego magazynu! Zamów bezpłatną rozmowę z naszym ekspertem i przekonaj się, czy nasze narzędzia rozwiążą Twoje problemy z kompletacją z magazynu! Wystarczy jedno kliknięcie, aby umówić się z naszym specjalistą, którego możesz zapytać o wszystko! Chcę porozmawiać ze specjalistą

Zobacz inne wpisy z kategorii Kolektory


Podziel się dobrą nowiną!