Są firmy, które pracują w trybie kompletacji pojedynczych dokumentów, bez używania jakichkolwiek zarejestrowanych w systemie nośników do transportu towarów. Może to być sprzedaż e Commerce ubrań, które można spokojnie przenosić w rękach, ale też realizowanie innych procesów magazynowych, kiedy to magazynier porusza się z nośnikiem, ale nie przekazuje go innym osobom.
W takich przypadkach przypisywanie kompletowanego towaru do nośnika nie przyniesie korzyści, gdyż pracownik wie jakie zamówienie zbiera z magazynu i nie ma możliwości pomieszania kilku dokumentów ze sobą.
Proces kompletacji pojedynczego dokumentu
Proces ten został tak zaprojektowany, aby w prosty sposób minimalizować ilość czynności wykonywanych na kolektorze, a to pozwala na ciągłą pracę magazynierów:
- Operator pobiera na kolektor wiele dokumentów, które będą kompletowane pojedynczo, jeden po drugim.
- Operator uruchamia proces kompletacji dokumentu.
- Operator skanuje kolejne zbierane towary.
- Operator oddaje zamówienie do pakowania udostępniając kod QR lub powiązując zamówienie z tokenem.
Poniżej opiszemy proces bardziej szczegółowo.
Nośnik wirtualny
Aby obsłużyć taki proces w systemie PP Kolektor, wprowadziliśmy pojęcie wirtualnego nośnika. Można je odczytywać jako “towar niesiony przez pracownika”. Część operacji dostępnych na zwykłym nośniku (odłożenie, przekazanie stanu kompletacji na serwer, oznaczenie braku) nie będzie na nim dostępne, ale zawsze można przenieść towar do nośnika zarejestrowanego w systemie i skorzystać z tych funkcjonalności.
Pobieranie dokumentów do kompletacji
W pierwszej kolejności pracownik musi przypisać do siebie dokumenty, które będzie kompletował. Dla ograniczenia drenażu baterii można zdefiniować ile zamówień będzie przypisywanych do pracownika na raz. Aby pobrać nowe dokumenty do realizacji pracownik wciska przycisk importu.
W zależności od ustawień, na ekranie wyświetlona zostanie informacja o liczbie pobranych zamówień do obsłużenia.
Rozpoczęcie procesu kompletacji zamówienia
Gdy dokumenty zostaną przypisane do pracownika i pobrane na kolektor, wyświetlony zostanie przycisk do rozpoczęcia kompletacji.
Naciśnięcie tego przycisku spowoduje wybranie jednego dokumentu z tych przypisanych i utworzenie dla nich wirtualnego nośnika. Z punktu widzenia użytkownika wyświetlona zostanie od razu lista towarów do kompletacji:
Kompletowanie zamówienia
Kompletowanie zamówienia odbywa się według standardowych zasad i może być sterowane ustawieniami. Można skanować każdą sztukę towaru oddzielnie lub wprowadzać ręcznie ilości zbierane z półek. Na ekranie widoczne są towary, które należy pobrać, automatycznie odświeżane po zeskanowaniu kolejnych produktów.
Możliwe jest też ustawienie, aby program pokazywał towary, które zostały skompletowane w całości.
Skompletowane wszystko
Po skompletowaniu ostatniego towaru z zamówienia, automatycznie na ekranie pojawi się informacja o zakończeniu procesu.
Dostępne są dwie możliwości zakończenia procesu:
- Przygotowanie listu w ProstejPaczce na podstawie kodu QR z numerem dokumentu
- Przypisanie towaru do nośnika / tokenu, który później może być zeskanowany w ProstejPaczce
Przygotowanie listu ze skanu QR kodu
Sam kolektor na ten moment nie posiada funkcji przygotowania listów przewozowych i tutaj z pomocą przychodzi ProstaPaczka, która potrafi to czynić na wiele sposobów.Jednym z nich jest możliwość tworzenia listu na podstawie skanu numeru dokumentu.Wystarczy, że pracownik podejdzie do stanowiska gdzie dostępna jest ProstaPaczka z czytnikiem kodów kreskowych i zeskanuje wyświetlany kod QR z numerem dokumentu, a od razu rozpocznie się proces przygotowania listu.
W ramach ProstejPaczki może być wykonana dodatkowa weryfikacja, potwierdzająca zgodność towaru z zamówieniem (jeżeli np. inne osoby kompletują a inne pakują), wygenerowany dokument sprzedaży (Subiekt GT, Subiekt nexo) lub tylko przygotowany list przewozowy. Osoba pracująca na kolektorze, po udostępnieniu kodu QR, może kliknąć przycisk zakończenia procesu, który zmieni status dokumentu w systemie, a później przeniesie go do systemu ERP.
Po skompletowaniu dokumentów na kolektorze zostanie wyświetlony przycisk gotowości do rozpoczęcia zbierania produktów do kolejnego zamówienia.
Przeniesienie towarów do nośnika / tokenu
W niektórych przypadkach do pakowania i przygotowania etykiet może być dedykowany pracownik, który finalizuje obsługę zamówień dla wszystkich osób kompletujący zamówienia. Jako, że jeden pakujący zwykle przypada na kilku zbierających towar, przy jego stanowisku może zrobić się kolejka. Uniemożliwi to przekazanie zamówienia przez zeskanowanie kodu QR. W takich sytuacjach można przygotować zestaw tokenów z kodami kreskowymi, które mogą być zeskanowane przez kolektor.
Po zeskanowaniu tokenu cały zebrany towar przypisany do pracownika zostanie powiązany z tokenem, proces kompletacji dokumentu się zakończy i magazynier będzie mógł iść po kolejny towar. Dokumenty w systemie zmienią stan na “Skompletowany”.W systemie ProstaPaczka, token będzie pokazywany jako nośnik, ale fizycznie może być dowolnym przedmiotem z naklejonym kodem kreskowym. Jego jedynym zadaniem jest powiązanie realizowanego zamówienia z towarem.
Osoba pakująca zeskanuje kod kreskowy tokenu w ProstejPaczce i tym samym uruchomi proces wystawiania etykiety do powiązanego dokumentu.