W ostatnim wydaniu systemu PP Kolektor, wspierającego proces kompletacji zamówień na magazynie, dodaliśmy możliwość zdefiniowania scenariuszy kompletacji. Funkcja ta ma wspierać rozdzielanie dokumentów do kompletacji między pracownikami.
Głównym zadaniem scenariuszy jest zapewnienie kontroli nad procesem przydzielania zamówień odpowiedniemu magazynierowi, bez konieczności ręcznego wydawania dokumentów przez kierownika magazynu lub pracownika biurowego.
Do czego służy scenariusz kompletacji?
Dzięki scenariuszom, możemy podzielić dokumenty na różne sposoby kompletacji towarów w firmie. Jeżeli zamówienia różnią się od siebie i z tych różnic wynika inny sposób ich obsługi lub przydziału operatorów, którzy powinni je kompletować, warto zastosować scenariuszy.
Przykładowy podział pod kątem źródła pochodzenia:
- Hurtowe – zamówienia zwykle na większą ilość asortymentu, gdzie kompletuje się jeden dokument na raz, najczęściej z użyciem paleciaka,
- Detaliczne – zamówienia e-Commerce na małą ilość produktów, gdzie za jednym przejściem można skompletować wiele dokumentów do jednego zbiorczego nośnika, lub od razu z rozbiciem na osobne koszyki.
Przykład podziału ze względu na zawartość zamówienia:
- Gabarytowe – zamówienia na duże towary, które trzeba kompletować z wykorzystaniem paleciaka, lub innego urządzenia,
- Drobnica – zamówienia towarów lekkich, które można zbierać do jednego zbiorczego pojemnika.
Powyższe podziały są przykładowe i może być ich więcej. Nazwy scenariuszy przypisujemy samodzielnie, więc mogą odpowiadać aktualnie realizowanym procesom na magazynie.
Przydzielanie scenariusza kompletacji do dokumentu
Scenariusz do dokumentu można przypisać na kilka sposobów:
- Ręcznie – wybierając scenariusz kompletacji dla pojedynczego dokumentu lub całej grupy,
- Automatycznie – wyznaczyć dla wybranych dokumentów – można zdefiniować warunki klasyfikujące dokument do któregoś scenariusza, a system sam sprawdzi, czy dokument spełnia określone warunki i przydzieli mu odpowiedni scenariusz kompletacji,
- Automatycznie przy imporcie – jeżeli zdefiniuje się klasyfikację dokumentów, system podczas importu dokumentu z ERP może samodzielnie przypisać każdemu odpowiedni scenariusz kompletacji.
Co dają scenariusze kompletacji na kolektorze?
Jeżeli określimy, który pracownik ma prawo do realizacji którego scenariusza oraz zrobimy to samo z dokumentami, pracując na kolektorze, operator będzie pobierał i realizował tylko te zamówienia, które powinien. Jeżeli ktoś ma kompletować drobne towary, będą do niego trafiać dokumenty z takim asortymentem.
Jakie są możliwości klasyfikacji dokumentów
W pierwszej kolejności możemy wybrać atrybut dokumentu, który będziemy porównywać. W kolejnych wersjach systemu lista możliwych atrybutów będzie wzbogacana o nowe wartości.
Następnie wybrany atrybut możemy porównać z jakąś wartością. Porównań tych może być wiele, dzięki czemu wybór dokumentów może być bardzo szczegółowy.
Grupę takich porównań możemy zapisać i nazwać, aby w innych modułach łatwo było ich używać.
Powiązanie użytkownika ze scenariuszem
Każdy użytkownik, który będzie pracował na kolektorach, może mieć przypisane scenariusze. Pracownik może obsługiwać zamówienia tylko z jednego scenariusza, z wielu scenariuszy lub ze wszystkich.
Pojedyncze mapowanie użytkownik – scenariusz kompletacji, można wyłączyć, co pozwoli na chwilowe wyłączenie, aby rozładować kolejkę powstałą na innych scenariuszach.